Oudjaarsdag in Zuid-Afrika

31 december 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Weer een Mark-edition vandaag. Vind ik leuk, vond moeders chill, hoefde ze zelf niets te schrijven.

Vanmorgen hadden we een keer niets gepland. Geen schoonmaakster, geen uitje, helemaal niks. Dus om 9:00 ging de wekker. Daarna lekker ontbeten, het zwembad in, en genieten van de zon. Daarna even lunchen bij de Maroela Bar, wat echt super lekker was. Volgens mama 'de beste salade die ik ooit op heb', en wederom voor zo'n €40,- met z'n vieren.

Daarna gingen we naar Moholoholo Animal Rehabilitation Centre waar ze gewonde dieren, verlaten jonge dieren, dieren die zijn opgegroeid bij mensen, en dieren die overlast veroorzaken, opnemen voor rehabilitatie. Denk aan vogels zoals gieren en arenden, cheeta's, luipaarden, wilde honden, en hyena's. Sommige dieren kunnen ook daadwerkelijk terug in het wild gezet worden, maar sommigen ook niet. Die dieren die dus niet kunnen worden uitgezet worden dan permanente inwoners van het park, waar ze dus wel kunnen blijven leven. Het gaf ons echt een heel dubbel gevoel. Weer werden we ermee geconfronteerd dat wij als mensen echt hard bezig zijn deze dieren uit te roeien, en ook zo snel dat het eigenlijk gewoon een hopeloze zaak is. Wat we ook beslissen te gaan doen, hoe hard we het proberen, of we nou onze klimaatdoelen aanpassen of niet, het is echt dweilen met de kraan open. Toch is het dan mooi om te zien dat er mensen zijn die hun leven toewijden aan het behouden van deze prachtige beestjes.

Nadat de tour over was gingen we weer terug naar ons huisje, maar eerst een safaritocht over ons eigen park. Uiteraard met één doel: giraffen! Het begin was saai. We zagen eigenlijk niets, even later een nyala, daarna wat zebra's, en toen… INEENS EEN GIRAF! Ja, toch gelukt! Hij stond een meter of 10-15 van de weg vandaan. Gelijk uitgestapt en iets dichterbij gelopen. Hij was niet bang, al werden we goed in de gaten gehouden. Goede foto's gemaakt, maar vooral genoten. Mams helemaal blij, dus wij ook.

Nu zitten we lekker thuis naar de Top2000 te luisteren. Saaie oud en nieuw vind ik zelf, maar toch ook wel speciaal. Het liefst zou ik uit gaan maar dat gaat hier niet zo makkelijk. Ach, het is wel gezellig zo. Kaarsjes aan, muziekje erbij, wakker blijven tot 0:00 en dan naar bed want morgen moeten we weer om 6:00 in een safaripark zijn voor een wandelsafari. Super leuk. Daar lopen dus ook “vriendelijke” wilde dieren rond, ikzelf hoop op een cheetah, als ik die kan en mag aaien ben ik zeer tevreden. Fingers crossed, maar ik heb er zin in.

Oja, met Niels en Chris gaat het ook goed.

Groetjes uit Zuid-Afrika.

1. Mark:
    Leuk geschreven hoor ;)
  2. H Verkade:
    31 december 2019
    Hé Mark je mag blijven hoor!!!
    Toch nog gelukt de langnek te spotten en zelfs op “eigen” terrein. Mooi toch!!! Mam ook gelukkig, maar dat was ze al met jullie.

Nou Mark omdat jij niet naar de kroeg kan daar, zijn wij maar gegaan. De kroeg op de HD straat. 🥴 proost voor straks🍷🎉
    Prima hier en gezellige omstandigheden maken we zelf en met elkaar. Buiten knalt het al de hele dag dus erg rustig is het niet.
    Geniet met elkaar van de jaarwisseling straks op deze toch wel zeer bijzondere lokatie. We hopen met elkaar op een mooi en vooral gezond nieuwjaar.
    Liefs en hg van ons beide. ❤️💋🙋🙋‍♂️
  3. Atty en Jan:
    31 december 2019
    Jullie lijden wat af, daar. Maar de verhalen zijn prachtig in beide edities. Wij wensen jullie ook daar eeen goede jaarwisseling toe. En vooral een heel goed Nieuw Jaar. Atty en Jan