Tokkelen over de watervallen

30 december 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Vandaag moesten we vroeg op want ons huisje werd schoongemaakt. Om 7 uur zou ze beginnen, maar de Afrikaanse tijd loopt iets anders dan in Nederland dus om half 8 werd er op de deur geklopt. Dan wordt er eerst nog op het gemak ontbeten en dan pas wordt er gewerkt. Een iets ander tempo dan wat wij gewend zijn, maar ze zijn veel slimmer dan wij, geen haast en alles komt goed, daar kunnen wij nog wat van leren.

Wij vertrokken om half 9 richting de Magoebaskloof, het was een lange rit van bijna 2 uur. Maar de route was prachtig en gevarieerd. Bij aankomst mochten we eerst kiezen wat we voor de lunch wilden die we achteraf zouden eten. Daarna kregen we uitleg en werden we in ons harnas gehesen. Achter de gidsen aan en de eerste mocht oversteken over de kloof. Ik moet zeggen, het was geweldig! Het uitzicht was zo mooi en het gevoel dat je meters boven de grond hangt en van het ene naar het andere platform glijdt is supergaaf. Er waren 11 oversteken, variërend van lang naar kort en de ene wat steiler dan de andere. We werden begeleid door 2 gidsen die ervoor zorgden dat we goed gezekerd zaten. We hadden ook weer mazzel met het weer, een lekker zonnetje en niet te koud. Toen we weer terug waren kregen we een heerlijke lunch en begon het heel hard te regenen, we hadden dus weer veel geluk. We zaten in een groepje met een Belgisch gezin dat toevallig op hetzelfde park verblijven. We hebben leuke verhalen uitgewisseld en zij vertelden dat er redelijk dichtbij nog mooie watervallen te zien waren.

Daar zijn we toen nog even langs gereden, de Debengeni watervallen. Heel anders dan we ons hadden voorgesteld, het was eigenlijk een heel groot park met veel rotsen en bomen waar gezellig werd gebarbecued en gepicknickt. En er was absoluut veel water en watervalletjes, heel leuk om daar te zijn. Na een poosje vonden we het wel weer welletjes en zijn we weer naar huis gereden. Op de terugweg nog wat boodschappen gedaan en omdat we geen zin hadden om uit eten te gaan hebben we de bbq weer aangestoken. Tenslotte is dat iets wat we thuis op ons balkon niet meer zelf kunnen doen, dus hier extra leuk.

Nu zitten we gezellig bij het haardvuur buiten, niet vanwege de kou maar vanwege de muggen. Op de achtergrond horen we wat hyena’s roepen en vlak voor het eten kregen we bezoek van onze eigen Pumba. Die scharrelt hier regelmatig rond en nam op 10 meter afstand van ons terras een lekker modderbad. Toch wel heel bijzonder hoor zo dichtbij...

1. Max:
    30 december 2019
    tokkelen bij jullie flat lijkt me niet onmogelijk ?? Grtjs en de prettige oudejaarsnacht daar
  2. H Verkade:
    Hoi lief viertal
    Was weer een gezellig en gevuld dagje zo.
    Hg ❤️🙋‍♂️🙋
  3. Margo:
    30 december 2019
    Mooie foto’s weer geniet er nog maar van voor je het weet zit je weer op je balkonnetje:)
  4. Suus bisschop:
    31 december 2019
    Wat zien en doen jullie veel, geweldige vakantie
  5. Marjan:
    31 december 2019
    Hi....vast geen vuurwerkgeknal...ga jullie dat missen...😳.liever ZA nachtgeluiden..(toch😜)..... enne ...mist is weer wat anders dan de blik op de zuidelijk halfrond hemel. ✨ ik zou wel kunnen kiezen😁👍heb een mooie jaarwisseling met ZA sparkling Wine from the Cape 💕Groetjes preus&co
  6. Ina:
    2 januari 2020
    Dat ziet er gaaf uit zeg, prachtig 😍
  7. Anja:
    3 januari 2020
    Dat wil Luca ook wel een keertje doen, zegt hij;)