Cheeta’s aaien op nieuwjaarsdag

1 januari 2020 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2020. Oudejaarsavond was gezellig met z’n vieren maar eerlijk gezegd ook wel saai. Normaal gesproken vieren we dit altijd met vrienden dus dat hebben we wel gemist. Voor de jongens was het natuurlijk ook wel saai met de ouwelui, er was uiteraard geen vuurwerk en ook zij misten hun vrienden. Maar we realiseerden ons dat het heel speciaal is om hier te zijn.

Voor ons begon het gelijk bijzonder en erg vroeg, we moesten ons om half 7 melden voor een wandel Safari. Het was maar een half uurtje rijden gelukkig dus we hebben wel een paar uurtjes geslapen. We hadden een safari in het “Tshukudu” reservaat waar de big five leven. Het bijzondere aan dit reservaat is dat er 2 cheeta’s leven die door mensen zijn opgevoed. Daardoor zijn ze goed benaderbaar en krijg je soms de kans om ze te aaien. Bij aankomst was er eerst wat verwarring, ze hadden ons morgen pas verwacht. Er waren nog 2 Nederlandse families die voor een wandeling kwamen en na overleg werd er besloten om toch voor een jeep safari te gaan. Een prima idee vonden wij want het had die nacht geregend dus alles was nat en met een auto kom je verder dus meer kans op wilde dieren. Als eerste kwamen we 4 leeuwen tegen, een mannetje, een vrouwtje en 2 nog wat jongere leeuwen. Ze bleven mooi zitten voor de foto en het vrouwtje reageerde op het gas geven van de auto door terug te brullen. Altijd indrukwekkend en zeker zo dichtbij zonder tralies ertussen.

Daarna gingen we voor de cheeta’s. Het zijn 2 broertjes van elkaar en ze jagen altijd samen. Maar ze waren lastig te vinden omdat ze snel van positie veranderden. Na veel zoeken over hobbelige paadjes en weggetjes zagen we ze lopen. Wij waren niet de enigen uiteraard, maar onze gids liet ons uitstappen en we kregen instructies dat we achter hem moesten blijven en vooral ook bij elkaar omdat we uiteraard gewoon tussen de dieren liepen. Hij had een geweer bij zich, niet voor de dieren zoals hij zelf zei, maar voor de mensen die niet luisterden… Maar goed, de cheeta's dus. Ze wandelden rondom ons, maar hadden geen rust in hun gat om aangehaald te worden. Er was namelijk een grote groep met impala's in de buurt, een soort antilopen dus ze waren half en half ook aan het jagen en kijken of ze wat te pakken konden krijgen. Maar uiteindelijk liepen ze "gewoon” naast ons en dat was zo bijzonder! We hebben een eindje door de bush gelopen met ze en uiteindelijk gingen ze liggen. Voor ons een teken dat we ze konden aaien. Nou, de mannen hebben ze kunnen aaien terwijl moeders aan het filmen was en foto's maakte. Helaas wilden ze weer verder op jacht voordat ik ze kon aaien, maar het was een geweldig mooie ervaring voor ons allemaal. Ze accepteren dus mensen in hun buurt maar het blijven natuurlijk echte jagers. Eerlijk gezegd heb ik me totaal niet onveilig gevoeld en dat komt natuurlijk door de ranger die erbij was. We moesten weer een eind terug lopen naar de auto en kregen nog uitleg over diverse struiken en bomen. Sommige zijn handig om te herkennen als je in het wild moet overleven. Niet dat wij dat nodig hebben, maar je weet maar nooit... Daarna zijn we nog verder door het park gereden. We hebben vooral veel soorten antilopen gezien en wat gnoe's met jonkies. Het lijkt bijna niet meer bijzonder doordat we er daar heel veel van zien, maar dat is het natuurlijk wel.

Rond half 9 waren we weer bij de auto en zijn we terug gereden naar ons huisje. De rest van de dag hebben we lekker aan het zwembad gezeten, een middagdutje gedaan om wat slaap in te halen, wasje gedraaid, gelezen en gewoon vakantie gevierd. Morgen gaan we er weer op uit, vandaag is er veel gesloten in verband met nieuwjaarsdag. Zometeen steken we de barbecue weer lekker aan. Het weer was vandaag zeer aangenaam, half zon, half bewolkt en 29 graden dus prima uit te houden.

1. Diana:
    1 januari 2020
    Leuk die mooie verhalen Miranda en de foto’s, geniet er nog van.
  2. H Verkade:
    1 januari 2020
    Ach die jaarwisseling komt nog wel vaker voor!
    Maar die cheeta’s aaien is toch wel heel bijzonder zo. Leuk en geweldig apart hoor! Alweer een mooie onvergetelijke dag!
    Liefs en hg 😍🙋🙋‍♂️
  3. Ina:
    2 januari 2020
    Wouw gaaf hoor!!
  4. Anja:
    3 januari 2020
    Ik zou ook best een keer een cheeta willen aaien, wat een ervaring zeg!