Nog eentje dan...

4 januari 2020 - Johannesburg Tambo, Zuid-Afrika

Speciaal voor mijn lieve tante dan toch echt het allerlaatste verslag van de reis. Vanmorgen lekker uitgeslapen omdat we niet heel vroeg weg hoefden. Gelukkig hadden we ‘s nachts alle apparaten opgeladen voor onderweg, want de stroom viel uit en ging pas weer aan vlak voor vertrek. We hadden prima weer om te reizen, bij vertrek de zon maar gaandeweg werd het bewolkt. Aan het einde van de middag zelfs regen. Dat was wel lastig rijden want door de regen zie je alle gaten in de weg bijna niet. En die zijn er hier heel veel! Ook hele diepe waardoor je zo de auto kapot kan rijden. Maar gelukkig ging alles goed. Wat ons weer opviel, net als op de heenweg is dat hier onwijs veel auto’s met pech langs de kant van de weg staan. Echt zo veel meer dan in Nederland, ik was dan ook blij dat wij zonder gedoe weer op het vliegveld aankwamen. Ook staan er hier enorm veel mensen langs de kant van de weg te liften. Kennelijk is het hier doodgewoon als je boodschappen hebt gedaan dat je met al je tasjes langs de kant van de (snel)weg  gaat staan en je duim omhoog steekt. Ook rondom het einde van een werkdag staan mensen in grote getale langs de kant van de weg in de hoop op een lift. Mensen die lopend of fietsend de snelweg oversteken heb je hier ook, het gaat allemaal wat anders dan bij ons.

Onderweg zijn we nog een paar keer uitgestapt en in Graskop bij Harrie’s pancakes hebben we geluncht. Ook nog uitgestapt bij “Pilgrim’s Rest” dit is een oud mijnwerkers stadje wat nu vooral toeristisch is. Het was er rustig, dus wij waren gelijk de pineut. We “moesten” de auto parkeren en verder lopen, in de hoop dat we natuurlijk van alles gingen kopen. Daar waren we eigenlijk wel een beetje klaar mee, we hebben inmiddels zo veel gezien en ze verkopen overal hetzelfde. Bovendien zijn ze heel opdringerig, je kan niet even op je gemak rondneuzen want ze geven je allemaal een very special price for you madame! Maar goed, er werd op onze auto gepast dus wij zijn het stadje ingelopen. Het was wel leuk om te zien, we gingen ongeveer 100 jaar terug in de tijd qua huizen en gebouwtjes. Onderweg ook nog een boel apen gezien die alle prullenbakken aan het overhoop halen waren en daar moesten we wel om lachen. Voor die mensen daar natuurlijk minder leuk, wat een troep maken die beesten. Toen we terug kwamen bij de auto stond onze oppasser de auto te wassen, wat een bijdehandje, die wilde natuurlijk wat bijverdienen...

Daarna zijn we in één keer doorgereden naar het vliegveld waar we natuurlijk veel te vroeg aankwamen, rond 20 uur. Maar liever veilig dan in het donker dwalen rondom Johannesburg, gewoon niet de beste plek om gedoe te krijgen. Nadat we de auto hadden ingeleverd hebben we uitgebreid en echt lekker gegeten daar. Na het afgeven van de koffers nog een paar winkeltjes bekeken maar inmiddels is het hier 23 uur dus bijna alles is dicht. Onze vlucht vertrekt pas om 2 uur dus we moeten nog een poosje wachten. Dit was dan echt het laatste waarmee ik jullie lastig val! Tot snel ziens allemaal

1. Elma:
    4 januari 2020
    Dank je wel Voor jullie mooie verhalen. Ik heb er van genoten.
  2. Marjan:
    4 januari 2020
    zooooo herkenbaar. Pilgrims Rest bracht ons een lekke band...maar wel weer een hulpvaardige jongen (vast dezelfde :-) ) die ons wegwijs maakte naar de lokale garage...en die 'potholes' zijn de reden voor een 'top-auto-allriskverzekering'
    Geweldig om zo in jullie pocket mee te kunnen reizen: DANK en een veilige Nederlandse landing en thuiskomst.
    lieve Schelfse groet.
  3. Christa:
    5 januari 2020
    Weer een prachtige ervaring erbij. Spreek je gauw x
  4. Anja:
    5 januari 2020
    Leuk dat we op deze manier ook hebben genoten van dit deel van Afrika! Ik hoop dat jullie eenb goede vlucht hebben gehad en we bellen gauw x
  5. Wendy van Schelven:
    6 januari 2020
    Voor nu een welkom thuis!! Genoten van jullie belevenissen en mooie foto's! Dank voor t mee mogen reizen. Liefs van ons!