De laatste dag alweer!

3 januari 2020 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Gisteren was er niet zo heel veel bijzonders te vertellen. We hebben lekker uitgeslapen en aan het zwembad gezeten tot 14.00 uur. Toen zijn we op pad gegaan naar het "Kinyonga Reptile Center". Een heel klein park waar ze uiteraard reptielen houden. De oprichter daarvan is Donald Strydom, we zouden hem moeten kennen van documentaires op National Geographic en Discovery. Bij binnenkomst zat er een edelpapegaai in de receptie die heel tam was. Hij hield erg van aaien en geknuffeld worden, dus dat hebben we dan ook uitgebreid gedaan. Wat we wel sneu vonden is dat hij echt een hekel had aan de dame bij de receptie. Als zij langsliep pikte hij naar haar en ging haar gewoon achterna. Ook wel een beetje hilarisch natuurlijk want ze was echt een beetje bang van hem…

Je kon daar ook met een (ongevaarlijke) slang op de foto, maar helaas waren die medewerkers allemaal op jacht naar een slang ergens in de buurt. Er was namelijk een boa constrictor gesignaleerd in een mango boomgaard en dat vinden ze daar niet leuk. Het bleek nog best een behoorlijk beest te zijn van 3 meter lang. Ze nemen hem dan mee naar het park, wegen hem en noteren wat gegevens om hem vervolgens ergens anders weer vrij te laten. Toen wij weg wilden rijden kwamen ze net terug met hun vangst en konden we alsnog met een slang op de foto. Niet de hele grote waar we op hoopten, maar een kleintje die volgens die man "very friendly” was. Dus toch nog gelukt. We hadden niet zo heel veel tijd nodig om het park te bekijken, dus we waren rond 17.00 uur weer terug bij het huisje. Daar hebben we nog een rondje safari gedaan op het park, maar de dieren hadden vandaag geen zin om zich te laten zien.

's Avonds zijn we weer bij "the Hat and Creek” wezen eten omdat het daar de vorige keer zo lekker was. Ook nu was het weer heerlijk eten, dus een goede keus. Op de terugweg kwamen we vlakbij ons huisje nog een giraffe tegen, maar die vond de koplampen niet zo leuk dus verdween snel tussen de bomen.

Vandaag ging de wekker weer om 5 uur voor onze allerlaatste safari. Dit keer bij een park heel dichtbij, dus met 15 minuten waren we er. We hadden weer geboekt met een gids en zaten dit keer in een safaritruck zonder afdak, dus nog meer open dan de eerste keer. Buiten ons waren er nog 2 gezellige Zuid Afrikaanse dames mee die van alles te vertellen en te vragen hadden aan ons. Onze gids was heel enthousiast en gedreven om zo veel mogelijk te zaten zien. Aanvankelijk zagen we alleen maar impala's, maar later ook nog kudu's, nyala's, zebra's gnoe's, overstekende schildpadden en een honingdas. Ook was er een roedel wilde honden, maar die tellen we nog niet echt mee, want die zaten omheind. Deze dieren zijn gered en worden voorbereid op het loslaten in het park. We kwamen ook nog 3 mannetjes leeuwen tegen en nog een vrouwtje in de buurt. Echt heel dichtbij, wij vonden het prachtig maar die dames vonden het maar eng. Ook de giraffen waren vandaag goed vertegenwoordigd waar vooral ik heel blij van werd, want dat blijven toch echt mijn favorieten. Kleintjes, grote en ook nog een hoogzwangere giraffe, echt prachtig! Onze gids gaf ons nog een uurtje extra rijden cadeau, zodat we pas om 10 uur klaar waren met de tour.

De rest van de dag hebben we weer lekker gerelaxt en genoten van het weer. Best wel weer warm vandaag met 37 graden, dat wordt afkicken volgende week in Nederland. Vanavond gaan we nog een keertje uit eten en voor die tijd de koffers inpakken. Officieel moeten we om 10 uur uit het huisje, maar het is geen probleem als het later wordt want na ons komt er niet direct weer iemand. We gaan dan op ons gemak richting Johannesburg via de mooie panoramaroute. We vliegen pas om 2 uur 's nachts dus willen niet al te vroeg op het vliegveld aankomen, maar ook niet te laat omdat het daar toch niet echt heel veilig is in het donker. Dit was dan gelijk ook het laatste deel van het reisverslag. Bedankt allemaal voor het lezen en de reacties en tot snel ziens!

Liefs, Miranda & de mannen

1. Margo:
    3 januari 2020
    Oei oei wat gaat de tijd toch snel. Goede terugreis.
  2. Atty en Jan:
    3 januari 2020
    Ja, dat had je gedacht! Is de terugreis geen reis? Wij rekenen op ook een verslag van het laatste stuk, zeg maar tot ongeveer de Middellandse zee. Anders krijgen we wellicht afkick verschijnselen. Hartelijk dank dat we mee mochten en een goede thuisreis, Atty en Jan
  3. H Verkade:
    3 januari 2020
    Ach en zo stap je morgennacht in het vliegtuig met al die prachtige beelden nog op je netvlies. Vasthouden dan maar dan heb je wat te overdenken onderweg. Als het zo mooi en spectaculair afwisselend is, zijn de weken snel voorbij.
    De temperatuur is hier ook zo’n 37’ alleen er staat ergens een komma in.
    Voor straks eet smakelijk. Nog een mooie terugreis morgen en geniet nog maar even van het bijzondere om daar te zijn!

Liefs en hg van ons beide. 😍🙋🙋‍♂️
  4. Anja:
    3 januari 2020
    Wat fijn om op deze manier jullie verhalen te hebben gelezen. Alvast een goede reis en we bellen gauw.
  5. Hans:
    3 januari 2020
    Mooie reis geweest! Goede vlucht terug!
  6. Max:
    3 januari 2020
    Mooi reisverslag. Misschien een beknotte versie in VV.
    Grtjs goede terugreis
  7. Debby:
    3 januari 2020
    Veilige terugreis lieve vrienden!
    Ik zal de verhalen gaan missen!
    Groetjes deb
  8. Diana:
    3 januari 2020
    Mooi weer al die verhalen en de mooie foto's. Fijne reis terug tot snel weer in rotjeknor 🙋🏻‍♀️
  9. Ina:
    4 januari 2020
    Goede reis terug en ik kijk nu al uit naar je fotoboek.
  10. Suus bisschop:
    4 januari 2020
    lieve mensen, we wensen jullie een goede terugreis, en hartelijk dank voor de mooie reisverhalen.