De Panorama Route

28 december 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Omdat m'n moeder vandaag staat te strijken met 25 graden, schrijf ik (Mark) vandaag de (bijna) dagelijkse editie.

We beginnen met gisteravond, toen het ineens donker werd. Vanwege de storm was er blijkbaar een boom op een elektriciteitskabel gevallen, en die staan in Zuid-Afrika niet zo stevig als in Nederland. Geen airco, geen stroom voor de telefoons, en misschien nog wel het ergste, geen wifi. Maar goed, gezellig de kaarsjes aan, douchen met een zaklamp, powerbanks gebruiken om de telefoons op te laden, het leek heel even op kamperen. Gelukkig hadden we 's ochtends weer stroom, dus was alles weer zoals we tegenwoordig gewend zijn.

Gelukkig ging de wekker vanmorgen niet al te vroeg, we mochten “uitslapen” tot ongeveer 8:00. We zouden namelijk om 9:00 in de auto zitten na moeizaam onderhandelen met papa. Uiteindelijk hebben we dat kunnen rekken en is het 9:30 geworden, dat was eigenlijk best prima.

Vandaag stond de panorama route op het programma. Veel rijden, mooie uitzichten, en gelukkig geen 40 graden zoals de afgelopen dagen maar een “koele” 25 graden. Pa had de navigatie al gepland en alle locaties toegevoegd. Rijdend zou het ongeveer 2 uur duren, maar het was uiteraard de bedoeling om her en der te lopen. Het was dus goed te doen buiten, wat echt fijn was aangezien we bij elk uitzichtpunt wel even de benen moesten strekken om op het mooiste puntje te komen. Stukjes wandelen, zo nu en dan wat klim en klauterwerk, maar zeker de moeite waard.

De uitzichten en soms bezienswaardigheden waren super tof. 3 watervallen, potholes (soort van watervallen), 4 uitzichtpunten en een lunchstop. Nou was die lunch eigenlijk niet noemenswaardig. Aardig lang wachten op kleffe patat en een vette lap kaas op de tosti. Ach ja, het vulde…

Zelf vond ik het God's Window het leukste. Niet zozeer om het uitzicht, maar om de route omhoog na God's Window. We gingen echt een soort regenwoud in en je voelde de temperatuur dalen. Best aangenaam, maar ik was toch wel blij dat ik een dunne trui had aangetrokken. Uiteraard was het de klim waard, alhoewel we onderweg toch aardig vertraagd werden door mensen die, laten we zo zeggen, conditioneel niet helemaal in orde waren.

De potholes waren ook bijzonder. Eigenlijk een serie kleine watervallen die in de loop der tijd aardig wat steen hebben uitgeslepen. Hierdoor waren er plasjes die nauwelijks door stroomden, maar ook plassen waar je liever niet in zou belanden. We waren ook redelijk vrij om te gaan en staan waar we wilden, in de plassen, lopen over de natuurlijke bruggetjes tussen de watervallen in, ik denk zelfs dat als je een verkoelende duik nam, niemand je tegen zou hebben gehouden.

Op de terugweg, het was inmiddels rond 18:00, gingen we nog op een kleine game drive door ons eigen safari park. Nog steeds was het doel giraffen spotten. Helaas helaas, weer niet gelukt. Je zou denken, grote dieren, maar het blijkt lastiger dan gedacht. Wel hier en daar een nyala, een antilope, en een wrattenzwijn, maar geen giraffes. Volgende keer beter… Wel horen we elke avond hyena's, gisteravond zelfs dichtbij het huis. We hebben ze al gezien vanuit de auto, nu nog vanuit de woonkamer of slaapkamer. Zou wel tof zijn.

Inmiddels is mama klaar met strijken, ze is wel erg lief voor ons. Zelfs op vakantie zorgt ze voor het hele gezin.

Morgen? Morgen gaan we op boot tocht op de Blyde River. Zin in, dat zeker.

Groetjes van de Göbels

1. Diana:
    Geweldig!!! Wat een mooie ervaring met de luchtballon 😍
  2. Max:
    28 december 2019
    Misschien is het wel een hobby dat strijken??
  3. H Verkade:
    28 december 2019
    Ja dat is dan afzien hé om zonder stroom te zitten. Maar het went ook wel hoor!
    Mooi Mark dat je de schrijftaak even van je mam overneemt zodat zij de tijd krijgt om de huiselijke taken te doen. Met elkaar redden jullie het wel zo.
    Toch mooie rit gedaan en lekker ervan genoten.
    Hg van ons beide. 😍🙋‍♂️🙋
  4. Ma:
    28 december 2019
    O o wat een belevenissen allemaal geniet ervan jongens
  5. Marjan:
    28 december 2019
    ...dank je Mark....ik ben er weer...
    Hoewel 'Gods window do have curtains ,sometimes".....nevel..... maar jullie hebben gewoon het 'tij' mee: TOP
    Ik geniet erg van jullie belevenissen!😊...vooral blijven schrijven en strijken......ach zien we toch niet op de foto's😋 geniet morgen op de rivier
  6. Anja:
    28 december 2019
    Haha Miran, strijken op je vakantie, heb er bewondering voor! Mijn strijkbout staat over het algemeen stof te happen:)
    Mooi geschreven Mark en het was weer een geslaagde dag, top!
  7. Margo:
    28 december 2019
    Op naar morgen en.een nieuw
    😊
    Kijken er weer naar uit
  8. Suus bisschop:
    29 december 2019
    Toch wel een rustig idee, Miranda dat je zo'n goede 'stand in' hebt.
    Nog een goed vervolg op jullie geweldige reis gewenst!!!
  9. Stephanie:
    29 december 2019
    Wat een mooie dag hebben jullie weer gehad!
  10. Wendy:
    29 december 2019
    Wat is het tof om zo met jullie mee te reizen! We genieten volop van de verhalen en foto's!
    Enne, respect voor je Miranda...maar je harde werk wordt iig gewaardeerd door zoonlief 👍🏼
  11. Debby:
    30 december 2019
    Ik moest even wat leesstof inhalen ....Strijken?? Nou nee
    Dank je de koekoek! hahah
    maarre markie geweldig geschreven!
    Neem het nog maar even over van je ma...dan kan ze na het strijken even luieren....
    Heel leuk wat jullie allemaal zien en meemaken...geweldig om te lezen
    Groetjes aan jullie terug😘