Heel veel olifanten en een luipaard

24 december 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Gisteren (maandag) hadden we niks gepland. We hebben die dag wat boodschappen gedaan, het dorp Hoedspruit verkend, lekker gezwommen en vooral moeten wennen aan de warmte. 's Avonds een hapje gegeten bij Hat & Creek en dat was echt heerlijk. Daarna redelijk op tijd naar bed, want voor vandaag stond er een safari op het programma. En omdat je nu eenmaal de meeste kans hebt om dieren te spotten in de vroege ochtend moesten we om half 5 klaar staan bij de Gate van ons eigen park want daar werden we opgehaald door Josh, onze gids van vandaag. Dat betekende dus de wekker om kwart voor 4 en dat is best heel vroeg in de vakantie. Op de heenweg in ons “eigen” park kwamen we nog 2 hyena's tegen, vonden we al heel bijzonder. Het was een uur rijden naar het Krugerpark. We kregen dekentjes voor de kou en die waren heel welkom want 85 km per uur in een safaritruck is best fris. Toen we rond 6 uur het park in reden was de temperatuur al heel aangenaam. Josh waarschuwde ons wel dat we niet al te hoge verwachtingen moesten hebben voor het aantal dieren dat we zouden gaan zien, aangezien het vandaag erg heet zou worden. Bovendien heeft het 2 weken geleden behoorlijk geregend, wat heel goed voor de natuur is, maar daardoor staat het gras hoog en zijn er veel meer plekken waar er water is voor de dieren. Daardoor zijn ze veel meer verspreid. Het Krugerpark is in oppervlakte de helft van Nederland dus best heel erg groot! Maar bij aankomst in het park kwamen we binnen 2 minuten de eerste olifant tegen. En even later volgde er een hele kudde. Volgens de gids waren er dagen dat er geen olifanten zichtbaar waren, dus dit was al een hele goede start. Maar bovenaan ons lijstje stond toch echt het spotten van een luipaard. Een paar jaar geleden zijn we in Kenia op safari geweest en daar hadden we van de "big Five” (neushoorn, olifant, leeuw, buffel en luipaard) alleen het luipaard niet gezien. Dit was dus zoeken naar de beroemde speld in de hooiberg. We zijn van alles tegen gekomen in de eerste paar uur: verschillende soorten antilopen zoals impala's, koedoe's, steenbokken, waterbokken en dijkers. Daarnaast ook nog gnoe's, bavianen, een krokodil, buffels, struisvogels, wrattenzwijnen en giraffen. Na het ontbijt om 9 uur zijn we weer verder gaan rijden. Het voordeel van rijden met een gids is dat ze met elkaar in contact staan over wie welke dieren waar gezien heeft, maar al snel bleek dat ze allemaal ernstig op zoek waren naar dieren. Er waren er gewoon heel weinig zichtbaar. Wat wel heel bijzonder was, was de enorme hoeveelheid olifanten! We zaten op een gegeven moment in een hele verzameling kuddes van meer dan 200 daarvan. En zo leuk omdat er ook heel veel baby olifantjes tussen liepen. De regel is dat als een kalfje nog onder de moeder past het niet ouder is dan 1 maand. En daar zagen we er verschillende van. Onze gids was ook helemaal verbaasd, hij had zelf nog nooit zoveel olifanten bij elkaar gezien, dus dit was heel bijzonder. Maar hij wilde ons nog meer dieren laten zien, dus we zijn verder blijven rijden en zoeken. Waar anderen omkeerden en het wel genoeg vonden, reed hij door en dat was niet voor niets: we hebben een luipaard gezien! Echt zo bijzonder was dat. Deze lag heerlijk tevreden onder de boom, waarschijnlijk helemaal volgevreten van zijn maaltje na te genieten. We hebben hem lang kunnen bekijken en veel kunnen fotograferen voordat hij het welletjes vond en zich verstopte. Voor ons kon de dag toen al niet meer stuk. Na de lunch zijn we nog verder gaan rijden door het park. We hebben nog heel veel van dezelfde soorten dieren gezien, maar je kon goed merken dat de dieren zich gedeisd hielden. Ook zoveel mooie en bijzondere vogels gezien, dus al met al was het een lange maar welbestede dag. Toen we weer thuis waren hebben we gezwommen en gedoucht en toen konden we alweer door naar het avondeten. Dit keer bij de "thirsty Giraffe” en ook daar was het heerlijk. Morgen is het kerst. Het is wel een vreemd idee om dit te vieren zonder onze familie en met deze temperatuur. We wensen jullie in ieder geval allemaal fijne kerstdagen toe!

1. Margo:
    Bijzonder hoor
  2. Ma:
    24 december 2019
    Pracht dagtoer dus voor jullie ok wens jullie uit Amersfoort fijne krrstdagen💋💋
  3. H Verkade:
    24 december 2019
    Dat was dus een fantastische dag die niemand jullie meer kan afnemen. Mooi en fijn dit allemaal te lezen. Geniet maar lekker van al dit moois en fijne avond.
    Hg 😍🙋🙋‍♂️
  4. Max:
    Hier 22 schapen gezien denk dat bij jullie beter is. Grtjs
  5. Jan van der Wiel:
    24 december 2019
    Geweldig hier zien we alleen maar een grijze lucht.
    Wat een ontzettend leuke toch moet dat geweest zijn. Geniet er maar van.
    Groetjes Jan en Jos.
  6. Debby:
    24 december 2019
    Vrolijk Kerstfeest🥰 en geloof me het is beter vertoeven bij jullie dan hier in Rotjeknor!
  7. Atty en Jan:
    24 december 2019
    Mooie tocht met heel veel wilde dieren. Je kunt daar met kerst geen sneeuw verwachten. Maar hier hebben we ook vrijwel tropische temperaturen. 9 graden en stromende regen. Fijne kerstdagen.🙋‍♀️🙋‍♂️🐘🐆🐃🦒🏊‍♀️
  8. Remon van t Veer:
    25 december 2019
    Leuk om te lezen, veel geluk met de luipaard ik heb hem niet gezien. Je heb dus inmiddels
    Kennis gemaakt met Harry de ezel ?

Fijne dagen
  9. Diana:
    25 december 2019
    Wat een mooie ervaring zeg geweldig! Jullie ook een mooie kerstdagen. Groetjes 😘
  10. Marjan:
    25 december 2019
    ...zelfs die "langnek"..staan ineens naast je...en die lieve lange wimpers van de olifanten zo heel dichtbij naast je...indrukken die je nooit meer vergeet.!! :-)
    Bijzondere kerstdagen.🌲❣
  11. Hans:
    25 december 2019
    Prachtige tocht, zeg. En hele mooie foto's! Jullie ook een fijne kerst, daar!
  12. Anja:
    27 december 2019
    Wat een super ervaring om dit zo te mogen meemaken! Geniet ervan mensen!