Een drukke dag vandaag!

28 december 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Vanmorgen ging de wekker al heel vroeg: om 3 uur! Niet normaal voor in de vakantie natuurlijk, maar we gingen iets bijzonders doen, namelijk een ballonvaart. Het was de bedoeling dat we de zonsopkomst zouden zien vanuit de ballon en aangezien de zon rond 5 uur opkomt, betekent dit dus vroeg weg. We werden om half 5 opgehaald vanaf een makkelijk te vinden verzamelpunt, waarna alle auto's moesten volgen naar de plek vanaf waar we gingen beginnen. Aangekomen daar kregen we eerst koffie of thee terwijl er 3 heteluchtballonnen werden klaargemaakt. Dat was al spectaculair om te zien. Er was van te voren al een indeling gemaakt op aantal en gewicht. Wij gingen in de grootste ballon, samen met nog 8 anderen. Voordat we opstegen kregen we instructies hoe we moesten landen en vooral de mededeling dat we na de landing niet meteen uit het mandje mochten springen, anders stijgt dat apparaat weer op door een tekort aan gewicht. Ik had het gevoel dat we in een grote picknickmand zaten die verdeeld was in 5 vakken. In het midden de piloot met de gasflessen en daaromheen de passagiers. We hadden overigens heel veel geluk met het weer: ontzettend helder weer en weinig wind wat helemaal niet erg is ook al ben je daarvan afhankelijk. De tocht was prachtig en duurde ongeveer anderhalf uur. De zonsopkomst was prachtig, we vlogen over een natuurreservaat waar we een paar giraffen en zebra's hebben gespot en de landing kon niet beter, keurig met 1 hupje stonden we rechtop in een grasveld. Onze piloot was gezellig en had leuke verhalen te vertellen. Niels mocht aan het eind helpen met bedienen door de ballon weer omhoog te laten komen zodat ie op de aanhanger gezet kon worden,en uiteindelijk mocht hij hem ook leeg laten lopen. Ongelooflijk dat dat ding een uur nodig heeft om vol te laten lopen met lucht, maar binnen 10 minuten ligt ie weer plat in het gras... Terwijl de mannen van het bedrijf aan het opruimen waren werden wij getrakteerd op een glas champagne om onze luchtdoop te vieren. Die kwam best hard aan om kwart over 6 in de morgen, maar gelukkig gingen we daarna nog ergens uitgebreid ontbijten. Dit was op een prachtige locatie met uitzicht over de kleine Drakensbergen met een mooie tuin erbij. Om half 9 waren we weer thuis en hadden we er voor ons gevoel al een halve dag op zitten. We hebben toen even gezwommen want man man man wat is het vandaag weer warm, 33 graden en de dag moet nog zo'n beetje beginnen. Om 10 uur zijn we weer in de auto gestapt, want we wilden vandaag een bezoekje brengen aan Jessica the hippo.

Dit Nijlpaard is 19 jaar geleden aangespoeld tijdens een storm en woog 16 kg. Zonder ouders, dus de ranger die haar vond heeft haar in huis genomen omdat ze in het wild niet zou overleven. Ze is dus bij mensen groot gebracht, kreeg dagelijks flessen rooibosthee en te eten, sliep daar in huis en werd behandeld als hun eigen kind. Toen Jessica groot genoeg was, werd ze uitgezet in het wild zodat ze op eigen benen kon staan, maar ze bleef onderdeel van de familie en ging gewoon niet weg. Ze kan dus gewoon haar eigen gang gaan maar ze blijft bij deze mensen wonen. In huis slapen past inmiddels niet meer, maar ze slaapt nog iedere nacht op de veranda. Overdag kan je haar bezoeken en mag je haar zelfs voeren en de fles geven, wat wij uiteraard hebben gedaan. Zo bijzonder! Op de terugweg kwamen we langs een restaurantje vlakbij een enorme baobab boom. Hier zijn we gestopt om pannekoeken te eten. Uit eten gaan is hier een stuk goedkoper dan in Nederland, voor 25 euro waren we klaar, inclusief drinken.

Eenmaal thuis zijn we met veel enthousiasme het zwembad ingedoken, het was inmiddels 39 graden geworden. Echt afkoelen doen we niet in het water, dat is inmiddels net zo warm als wijzelf. Het was ook maar van korte duur, want onverwacht was er plek om op bezoek te gaan bij een reservaat waar ze bedreigde en gewonde dieren opvangen, het "Hoedspruit Endangered Species Centre". Hier kregen we een korte video te zien met wat de doelstelling van het park is en daarna kregen we een safari van ongeveer 2 uur door het park. In dit park leven dus dieren die gewond zijn geraakt, vergiftigd of op een andere manier hulp nodig hadden om te overleven. Er wordt geprobeerd om deze beesten weer uit te zetten in het wild, maar helaas lukt dat niet altijd door allerlei uiteenlopende redenen. Het park voelt zich verantwoordelijk voor het welzijn van deze dieren en zal daarom altijd voor deze dieren blijven zorgen, ook als ze niet terug geplaatst kunnen worden. Onze gids was een jonge vrouw die heel enthousiast was en alle tijd nam om van alles te vertellen en al onze vragen te beantwoorden. Ze deed het echt zo leuk en we waren allemaal heel enthousiast na afloop zodat we voldaan weer naar huis reden. Daar hebben we gegeten en verder lekker een beetje bijgekomen. Het was vanmiddag flink gaan waaien en in de verte kon je zien dat het slecht weer was. Daarom was het inmiddels flink afgekoeld naar 29 graden! Joepie wat heerlijk. Helaas is door het slechte weer inmiddels wel de stroom uitgevallen, dus we zitten nu gezellig met de kaarsen aan en gaan maar naar bed. Het is pas half 10 maar doordat we vanmorgen zo vroeg op moesten zijn we eigenlijk best moe. Buiten stormt het nog steeds, Afrikaanse huizen zijn niet zo winddicht als Nederlandse.

1. Tamara:
    28 december 2019
    Wat bijzonder allemaal. Heel mooi om te lezen zeg!!
  2. H Verkade:
    28 december 2019
    Nou dat was weer een belevenis volle dag zo. Zal wel ongelofelijk mooi zijn om op terug te kunnen kijken. Lekker genieten ook van de mooie temperaturen want hier schommelt het rond de 0.
    Liefs en hg van ons beide. 😍🙋‍♂️🙋
  3. Elma:
    28 december 2019
    Wat fijn om zo jullie reis mee te beleven. Mooie reis, mooie verhalen. Xx
  4. Max:
    Mooi allemaal
  5. Atty en Jan:
    Goeiemorgen lieve mensen,
    Hier in Hoorn vriest het. Onze buren zijn naar Terschelling. Ook mooi , maar koud!
    Wat beleven jullie veel mooi avonturen.
    Heer lijk om mee te beleven! Weer dank voor jullie uitgebreide reisverslag, genieten jullie er maar weer van, lieve groeten
    J en A
  6. Jan van der Wiel:
    28 december 2019
    GEWELDIG!!!!!!! Wat een avontuur, en een drukke vakantie thuis kunnen jullie uitrusten van een grandioze reis.
  7. Remon van t Veer:
    28 december 2019
    Leuk om te lezen wel veel gedaan op een dag
  8. Anja:
    28 december 2019
    De Hyppo is mijn favoriete niet-huisdier!! Ik voel een vakantie naar Jessica aankomen!! Wat een mooie dingen hebben jullie al gedaan zeg, geweldig!
  9. Stephanie:
    28 december 2019
    Wat een volle dag! Maar heel fijn om zo met jullie mee te reizen.🤗
  10. Janine:
    28 december 2019
    Wow! Leuk verhaal. Groeten uit Rotterdam. (Schouwburgplein theater - Repelsteeltje- totaal iets anders dan een Hippo, ha ha!)
    Veel plezier daar!